تاریخ : دوشنبه 10 خرداد 1395
کد 2086

معاون برنامه ریزی ،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت عنوان کرد :

روابط عمومی تحلیل گر عالی ترین سطح روابط عمومی است

نقش موثر روابط عمومی ها در نهادینه سازی برنامه های عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی

مهندس موهبتی گفت: برای مدیریت کشور نیاز به آگاهی و اطلاعات داریم و برای داشتن آگاهی و اطلاعات نیاز به روابط عمومی داریم.

به گزارش وبدا، مهندس طاهر موهبتی ، معاون برنامه ریزی ،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت   در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان های وابسته ضمن با تاکید بر ضرورت نگرش و نگاه صحیح به حوزه روابط عمومی گفت:معتقدیم روابط عمومی علم و هنر است.
وی با بیان این که روابط عمومی در دنیا قدمت و کارنامه ای 118 ساله و در ایران قدمتی 68ساله دارد، به تبیین دسته بندی و سطوح مختلف روابط عمومی ها پرداخت و گفت :روابط عمومی ها را بر اساس کیفیت کار ،یاری رساندن به دستگاه ، تحقق اهداف، داشتن برنامه ، توجه به حقوق شهروندی ،اصالت قائل شدن به نظارت مردم برامور ،شفاف سازی و پاسخگویی به سه دسته تقسیم بندی کرده اند.
مهندس موهبتی در تشریح گفت: یکی از سطوح روابط عمومی،  ،روابط عمومی "توجیه گر"  است که این گونه روابط عمومی ،فقط منافع و اهداف سازمانی را با حجم گسترده و وسیع اطلاع رسانی و تبلیغات به مردم ارائه می کندو در واقع این نوع روابط عمومی فاقد برنامه است و در پایین ترین سطح روابط عمومی در دنیا و کشور قرار دارند.
معاون برنامه ریزی ،هماهنگی و امور حقوقی ،سطح دوم روابط عمومی ها را روابط عمومی "تبیین گر" عنوان کرد و گفت:در این سطح ،روابط عمومی وضعیت موجود و هر آنچه که هست را تبیین میکنند و فاقد استراتژی و برنامه هستند .
مهندس موهبتی سطح سوم و عالی روابط عمومی را روابط عمومی "تحلیل گر " بیان کرد و گفت: در این نوع روابط عمومی ،برنامه ریزی وجود دارد و بهترین سطح و نوع روابط عمومی است وی افزود:  این نوع روابط عمومی ضمن انجام برنامه ریزی ، آینده پژوهی می کند و با پیش بینی وقایع آینده ، راه حل ارائه می دهد .
مهندس موهبتی با تاکید بر ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در کشور گفت : در برخی از دستگاهها ، از جمله وزارت بهداشت حوزه روابط عمومی را تا جایگاه مشاور عالی ترین مقام دستگاه مربوطه ارتقا داده اند .

 وی با بیان اینکه مشاور به معنی  "امین" ، و "هشدار دهنده"  است ، گفت : اگر اتفاقی در کشور رخ می دهد اولین کسی که باید به مسئول دستگاه هشدار دهد "روابط عمومی " است. گرچه دستگاههای دیگر نیز هشدار می دهند اما هشدار آنها از سنخی دیگر است.
مهندس موهبتی تصریح کرد: برای مدیریت کشور نیاز به آگاهی و اطلاعات داریم و برای داشتن آگاهی و اطلاعات نیاز به روابط عمومی داریم.
معاون برنامه ریزی ، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت با انتقاد از نظام ساختاری نادرست در مورد جایگاه روابط عمومی ، گفت : در صورتی که در دانشگاههای علوم پزشکی، مدیران روابط عمومی ها ، جایگاه مشاور رئیس دانشگاه را نیز داشته باشند  و به آنها ابلاغ شود نسبت به وظیفه ای که دارند، احساس مالکیت می کنند و باورشان می شوند که در کنار وظایفی که دارند، انتظار مشاوره نیز از آنان وجود دارد.
مهندس موهبتی در ادامه با تاکید بر ضرورت داشتن تحصیلات لازم در حوزه روابط عمومی گفت: طبق بررسی های انجام شده تنها  31 درصد افرادی که در حوزه روابط عمومی کار می کنند تحصیلات دانشگاهی دارند و از این تعداد 3.2 درصد افراد تحصیلات  مرتبط با روابط عمومی دارند در حالی که در کشورهایی که به روابط عمومی ها به عنوان یک هنر و علم می نگرند، 80 درصد افرادی که در روابط عمومی ها کار می کنند تحصیلات مرتبط با روابط عمومی دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر می خواهیم روابط عمومی تحلیل گر باشیم، وجه تمایز آن با سایر روابط عمومی ها داشتن "برنامه" است تا دچار روزمرگی و آسیب نشویم.
معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی در ادامه از مدیران روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های وابسته  خواست تا در نهادینه سازی برنامه های عملیاتی در دانشگاه ها این معاونت را یاری می دهند.
مهندس موهبتی یادآور شد: نوشتن برنامه کار سختی نیست اما نهادینه کردن برنامه ها مشکل است و روابط عمومی های  می توانند در نهادینه سازی برنامه های عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی بسیار کمک کننده باشند.
معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی در ادامه یکی از چالش های جدی نظام برنامه ریزی کشور را فقدان برنامه عملیاتی عنوان کرد و گفت: از سال 1385 که تنقیح قوانین شروع شده است، حدود 72 هزار از تنقیح قوانین مربوط به حوزه سلامت بوده است، به گفته مجریان ، تحقق برنامه های توسعه به طور کامل صورت نگرفته است./201



  • نوشته شده
  • توسط فاطمه دایی
  • تعداد بازدید 3019