"عدالت" از مهمترین شاخص های نظام های ارزیابی سلامت است / تشریح سطوح چهارگانه پیشگیری
سخنگوی وزارت بهداشت یکی از مهمترین شاخص های سیستم های ارزیابی سلامت را شاخص عدالت عنوان کرد و گفت: اگر پرداخت هزینه های درمانی مردم برای دریافت خدمات زیاد باشد نشاندهنده غیرعادلانه بودن سیستم سلامت است.
به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز خود همچنین هزینه های کمرشکن را یکی دیگر از شاخص های ارزیابی نظام های سلامت عنوان کرد و در تعریف هزینه های کمرشکن گفت: اگر خانواده ای 10 درصد از کل درآمدش را هزینه سلامت کند دچار هزینه های کمرشکن شده است.
وی افزود: در تعریف دیگری، اگر خانواده ای 40 درصد هزینه های غیر خوراکی را صرف هزینه های سلامت نماید دچار هزینه های کمر شکن شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به شاخص های فقر زا اشاره کرد و گفت: این شاخص شامل خانوارهایی است که به دلیل هزینه های سلامت زیر خط فقر رفته اند.
دکتر حریرچی شاخص دیگر ارزیابی سیستم های سلامت را مشارکت عادلانه در تامین مالی عنوان کرد و گفت: این شاخص در قانون برنامه چهارم توسعه نیز بوده است و به این معنی است که هر خانوار بدون توجه به وضعیت سلامتش مشارکت مشابه و یکسانی از تامین منابع مالی داشته باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین شاخص ارزیابی سیستم های سلامت به لحاظ عادلانه بودن را شاخص "کاکو آنی" عنوان کرد و گفت: این شاخص نشاندهنده این است که خانوار هایی که درآمد بیشتری دارند باید بیشتر پرداخت کنند.
دکتر ایرج حریرچی همچنین به تشریح سطوح چهارگانه پیشگیری پرداخت و گفت: سطح اول پیشگیری، از بین بردن عامل بیماری در افراد است. به عنوان مثال واکسن زدن، یک پیشگیری اولیه است.
وی تشخیص و درمان بیماری سرطان را نوع و سطح دوم پیشگیری عنوان کرد و گفت: در این سطح پیشگیری، قبل از این که بیماری علامت دار شود یا به مراحل خطرناک برسد تشخیص و درمان می کنیم که به این نوع پیشگیری ، پیشگیری ثانویه و یا غربالگری گفته می شود.
قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، جلوگیری از پیشرفت بیماری را سطح سوم پیشگیری عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال برای کسی که دچار سکته قلبی شده است اگر زود داروی حل کننده لخته را تزریق کنیم قسمت کمتری از عضلات قلب فرد از بین می رود و یا در مورد کسانی که دچار تصادفات شده اند، اقدامات توانبخشی باعث می شود که فرد سریعتر به اجتماع برگردد.
دکتر حریرچی ، پیشگیری از به کارگیری از خدمات غیرضروری اقدامات تشخیصی درمانی و حتی پیشگیرانه بالینی را سطح چهارم پیشگیری عنوان کرد و گفت: هدف از این پیشگیری کاهش میزان مواجهه با سیستم خدمات پزشکی، کاهش سطح مواجهه با ارایه خدمات و کاهش پیشگیری از آسیب های ناشی از خدمات پزشکی