دومین دورهی توانمندسازی مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این مراسم، با اشاره به رتبه نخست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جشنواره فرهنگی هنری وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال گذشته رتبهی اول را کسب کرده بود و امیدوار هستیم در سال جاری هم شاهد پیشرفت آن باشیم. دکتر محمد حسین صومی افزود: مدیران و مسئولان باید توانمندی خود را در حوزههای فرهنگی بروز کرده و در مقابل نوآوریهای جدید مقاومت نشان ندهند. باید با از بین بردن مشکلات و موانع ، راه را برای پیشرفت در حوزهی فرهنگی هموار کنیم. معاون علمی و برنامهریزی ادارهی کل فرهنگی وزارت بهداشت نیز در این نشست در خصوص توانمندسازی اظهار کرد: شایستگی دارای سطوح مختلفی بوده و بالاترین سطح آن توانمندسازی است، توانمندسازی به معنی تحول از آموزش به سمت شایستگی است؛ باید سطوح مختلف شایستگی را به همهی عرصهها در علوم مختلف وارد کرد. سالار ارزیده افزود: شایستگی را در کل در دو سطح عمومی و تخصصی میتوان دستهبندی کرد که سطح عمومی شامل مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی بوده و سطح تخصصی مربوط به مهارتهای هر رشته به طور مجزا و تخصصی است. وی در خصوص نقش دانشگاهها در ارتقای شایستگیها گفت: آموزش ما صرفا محدود به برگزاری کلاس و ارائه ی جزوه توسط استاد نباشد؛ دانشگاهها باید بستر ساز ارتقاء شایستگی و توسعهی فردی دانشجویان باشند. ارزیده افزود: برنامهی درسی دانشگاهها، دانشجویان را در سطح توسعهی شناختی و سوادآموزی یاری میکنند، ولی برنامهی درسی ضمنی یا پنهان به آن دسته از برنامهی غیردرسی دانشگاه اطلاق میشود که به طور غیر مستقیم دانشجویان را به سمت آموزش مهارتهای زندگی و توسهی عاطفی اخلاقی سوق میدهد؛ مثلا زندگی با اقلیتهای مختلف در خوابگاه از جملهی این برنامههای غیر درسی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان و مراکز مربوطه میخواهیم تا با اهداف مداخلهای به تغییر نگرش و ارتقاء دانشجویان کمک کنند، زیرا دانشجویان به عنوان قشر تأثیر گذار جامعهی علمی نیازمند تعالی و خودشکوفایی در چند بعد هستند و علاوه بر باسواد بودن، باید توسعهی عاطفی اخلاقی پیدا کرده و مهارتهای زندگی را نیز کسب کنند.