مدیر کل اعتباربخشی وزارت بهداشت :اعتباربخشی مهمترین ابزار نظارت بر بیمارستانهاست
نادر عسگری در همایش آموزشی اعتباربخشی بیمارستانهای شمالغرب کشور، گفت: اعتباربخشی یک آزمون نیست، و وظیفه بیمارستان ها رعایت الزامات کیفی است.
مدیر کل اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اعتباربخشی تنها ابزار نظارت بر بیمارستانهاست، گفت: اعتباربخشی نقشه راه ارتقا است .
وی اظهارکرد: اعتباربخشی به منظور کمک و مساعدت به بیمارستانها ایجاد شده و بسیاری از سنجه های اعتباربخشی در رسیدگی به کلیه اجزای بیمارستان طراحی شده است .
وی افزود: اکنون در دوره ی سوم اعتباربخشی با تجربه دو دوره قبلی، نباید از اجرای آن نگران بود، بسیاری از سنجه ها قبلا مورد بررسی قرار گرفتند .
وی خاطرنشان کرد: در اعتباربخشی با یک استاندارد رویایی و ایده آل طرف نیستیم، بلکه استانداردها بومی هستند. در حال حاضر زیرساختهای بسیاری از استانداردهای بین المللی در ایران فراهم نیست .
عسگری با اشاره به اینکه اعتباربخشی نقشه راه ارتقا است، گفت: اگر برخی از سنجه ها با وضعیت موجود فاصله دارد، تعداد و درصد آنها کاملا هوشمندانه میباشد .
وی عنوان کرد: در اعتباربخشی سال 95 با داشتن 903 سنجه ی اعتباربخشی، اگر بیمارستانی 720 سنجه، یعنی 60 درصد آنها را رعایت کند رتبه ی آن درجه یک میشود .
وی با تاکید بر این نکته که اعتباربخشی 95 فرایندگرا و نتیجه محور است، گفت: اعتباربخشی سال جاری دنبال شکل و ظاهر نیست بلکه عملکرد بیمارستان را می سنجد .
وی خاطرنشان کرد: مدیر موفق منابع موجود را به حداکثر بهره وری می رساند .
وی با اشاره به این نکته که اعتباربخشی 95 از جنس ارتباط با بیمار، احترام به آرای بیمار و تعهدپذیری گروه پزشکی است افزود: اولین و مهمترین ویژگی اعتباربخشی 95 توجه به کار تیمی، رویکرد برنامه ریزی و مدیریت مشارکتی و ارتقای کیفیت به صورت متوازن است، و مهمترین پیامد پیاده سازی آن توجه به بهبود مستمر خدمات و ارتقای ایمنی بیماران می باشد .
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به انجمن بین المللی "isqua" ، متولی و صاحب مهر تایید اعتباربخشی های جهان، گفت: در اعتباربخشی 95 تمامی استانداردهای اصلی isqua مدنظر بوده اند، و چشم انداز این است که در سال آینده برند isqua توسط بیمارستانهای کشور دریافت شود .