دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طی برنامهریزیهای انجام شده و با همکاری پلیس راهور کشور اقدام به ایجاد "درس ایمنی و ترافیک" کرده و تاکنون نیز این درس در مقطع کارشناسی ارشد به طور آزمایشی در سه رشته تدریس شده است و همچنین رشتهی "سلامت و ترافیک" این دانشگاه نیز از مهر ماه سال 96 آمادهی پذیرش دانشجو است .
رئیس مرجع تخصصی توسعه دانش ترافیک در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی در این خصوص اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای مبنیبر توسعهی دانش آکادمیک آمایشی در دست داشت تا یک سری از امور که توسط وزراتخانه یا پایتخت انجام میگرفت، توسط دانشگاه منطقهای انجام گیرد که این دانشگاه نیز با مشارکت دیگر دانشگاههای کشور در این زمینه به عنوان مرجع اقدام کند .
همایون صادقی بازرگان افزود: در این راستا کل کشور به ده منطقه تقسیم شده، که هر منطقه شامل چند دانشگاه است، یکی از دانشگاههای منطقه آمایشی، با استفاده از ظرفیت سایر دانشگاهای موجود در منطقه خود به عنوان سرپرست فعالیت میکند .
وی بیان کرد: تبریز در منطقه دو آمایشی قرار دارد که چندین دانشگاه را شامل می شود؛ توسعهی دانش ترافیک نیز در راستای استفاده از این ظرفیت، از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز محول شده و این دانشگاه در این خصوص به عنوان دانشگاه مرجع توسعه دانش ترافیک انتخاب شده است .
صادقی بازرگان یادآور شد: در این راستا، برنامهریزی کردیم و یک سری ماموریتها را نیز داریم که در این راستا اقدام خواهیم کرد .
وی در بیان دلایل واگذاری توسعه دانش ترافیک به دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: با توجه به اینکه اولین مرکز تخصصی پیشگیری از حوادث جادهای در تبریز و تحت مالکیت دانشگاه علوم پزشکی بوده و در میان 120 مرکز نیز در رتبهی پنجم قرار دارد، از این رو این مورد یکی از دلایل انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای توسعهی این رشته بود .
وی تاکید کرد: قرار گرفتن مرکز بینالمللی حمایت از جوامع ایمن در تبریز که جزو هشت مرکز موجود در دنیا به شمار میرود، دلیل دیگر انتخاب این شهر به عنوان مرج بوده است این مرکز بینالمللی از طرف شبکهی جهانی ایمن در تبریز قرار گرفته است و همچنین دانشگاه ما در ارئهی مقالات متعدد ترافیکی نیز فعال بوده است .
رئیس مرجع تخصصی توسعه دانس ترافیک گفت: بعد از مشخص شدن منطقهی آمایشی، ما تنها به توانمندی خود اتکا نکرده و از سایر دانشگاهها نیز در راستای برنامهریزی کمک گرفتهایم تا توانمندی دیگر دانشگاهها نیز افزایش یابد؛ از این رو به یک مرکز در مراغه و دو مرکز در اردبیل و ارومیه کمک میکنیم تا تمرکزکاری پیدا کنند .
وی با تاکید بر اینکه این توسعهی دانش ترافیک در سطحی ملی است، تاکید کرد: در این راستا، نیاز به کمکهای خارج از منطقه نیز احساس میشد که با کمک پلیس راهور فراخوان داده و 240 نفر از علاقهمندان و متخصصان ترافیک را شناسایی کرده و کمیتهی کشوری توسعه دانش ترافیک را تشکیل دادیم .
وی تشریح کرد: این کمیته موظف است توانمندیها و نظرات کل کشور را جلب کند؛ چرا که توسعهی دانش ترافیک موضوعی فرابخشی است .
صادقی بازرگان بیان کرد: در این راستا تمامی ارگانهای مرتبط همکاری میکنند که پلیس راهور کشور یکی از این ارگانهاست، تاکنون نیز مشارکتی قوی و تاثیرگذار در این راستا داشته است .
وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از نیاز سنجی، دریافت که برای توسعه دانش ترافیک، یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیاز است؛ از این رو با مشارکت برخی از دانشگاه های کشور و همچنین اساتیدی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، رشتهای در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان "سلامت و ترافیک" طراحی شد .
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جادهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: در رشتهی ترافیک و سلامت دانشجویان مطالبی مبنی بر پیشگیری از حوادث ترافیکی، آزمایشگاه ترافیک و مطالبی مرتبط با سلامت ترافیک در حیطهای وسیع یاد میگیرند .
وی در خصوص اهداف دانشگاه از ایجاد رشتهی "سلامت و ترافیک" تشریح کرد: این رشته با هدف پیشگیری از حوادث ترافیکی و بهبود سلامت، در شورای عالی برنامهریزی مصوب شده و انتظار داریم که تمامی مراحل اجرایی را طبق برنامهریزهای تعیین شده، انجام دهد؛ رشتهی سلامت ترافیک از مهرماه سال بعد دانشجو میپذیرد .
وی ادامه داد: این رشته برای اولینبار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی انجام میگیرد که اکنون نیز زیرساختها و برنامهریزی آن برای سال بعد در حال آمادهسازی است؛ شروع پذیرش دانشجو برای این رشته با دانشگاه علوم پزشکی است که بعد از آن دو یا سه دانشگاه نیز پذیرای این رشته خواهند بود .
[11:31:46 PM] Isna:
رئیس مرجع تخصصی توسعه دانش ترافیک با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که این رشته در دانشگاههای معدودی وجود داشته باشد، بیان کرد: در این راستا میخواهیم آموزشهای غنی و جامعی را به دانشجویان ارائه دهیم .
وی در خصوص منابع مورد نیاز برای این رشتهی تحصیلی نیز یادآور شد: تعدادی از منابع موجود در این راستا خارجی بوده که در سرفصلهای این رشته قرار خواهد گرفت، برخی دیگر نیز تالیف یا ترجمه شده در ایران هستند .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منابع فارسی در خصوص دانش سلامت و ترافیک کم است، از این رو در راستای تالیف یا ترجمهی 10 کتاب با کمک اساتید متخصص اقدام کردهایم .
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جادهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص برنامههای آیندهی مرجع تخصصی توسعه دانش ترافیک تاکید کرد: برنامهی ما ایجاد چنین رشتهای در مقطع دکتری بوده که در این خصوص نیز برنامهریزی کرده و رشتهی پیشگیری از حوادث ترافیکی را طراحی کردهایم که اولین رشته مشترک بین وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود که رشتهای فرابخشی است .
صادقی بازرگان اضافه کرد: رشتهی "سلامت و ترافیک" که از مهرماه سال بعد پذیرای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است، تنها در این مقطع نمانده و طی زمان و با توجه به زیرساختها و برنامهریزیهای موجود به دیگر مقاطع نیز تعمیم خواهد یافت .
وی با تاکید بر اینکه، هدف بعدی ما آموزش آکادمیک عمومی است، گفت: ما در تلاش هستیم افرادی را تربیت کنیم، که آموزشهای لازم را فراگرفته و در خانواده و جامعه پیاده کنند؛ چرا که علیرغم اینکه حوادث ترافیکی از اساسیترین مشکل جامعهی ماست، اما در این زمینه تاکنون آموزشهای جدی ارائه نشده است .
وی در خصوص ارائهی درسی با عنوان "ایمنی و ترافیک" نیز که به تازگی تدریس میشود، گفت: در راستای ارتقای دانش ترافیک، درسی را به عنوان واحدی عمومی مصوب کردیم که در تمامی مقاطع و رشتهها تدریس شود .
صادقی بازرگان در این خصوص افزود: درس ایمنی و ترافیک را در نیم سال اول سال 95 اجرا کردیم که اخیرا توسط وزیر بهداشت و همچنین رئیس پلیس راهور کشور، تدریس آن افتتاح شد؛ این درس از ترم بعدی به طور گسترده در چندین دانشگاه تدریس میشود .
وی با تاکید بر اینکه، درحال حاضر 17 دانشگاه برای آموزش درس "ایمنی و ترافیک" قطعی شدهاند، یادآور شد: این درس به طور آزمایشی در نیم سال اول سالجاری در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای "بهداشت عمومی، اپیدمیولوژی و تکنولوژی اطلاعات" دانشگاه علوم پزشکی تبریز تدریس شده و با استقبال دانشجویان این رشتهها نیز مواجه شد .
وی با اشاره به اینکه پیشبینی ما این است که درس "ایمنی و ترافیک" از بهمن ماه سالجاری برای هزار و 400 نفر تدریس میشود، تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز اولین دانشگاهی است که این درس در آن تدریس شد؛ در بهمن ماه سال جاری نیز چندین دانشگاه میزبان این درس شده و سپس به سایر دانشگاهها نیز تعمیم مییابد .
رئیس مرجع تخصصی توسعه دانس ترافیک تشریح کرد: کتاب "ایمنی و ترافیک" با مشارکت 30 نفر از صاحبنظران کشور با عنوان "شورای نویسندگان" تهیه شده است، که دارای محتوایی استاندارد بوده و محتوای آن نیز کامل کاربردی ارائه میشود .
وی با اشاره به استقبال شدید اساتید و دانشجویان از این درس، بیان کرد: پلیس راه کشور در راستای به تحقق رسیدن این مهم، نفش موثری داشته و در واقع یکی از ستونهای اصلی این اقدام بوده است که بعد از امضای تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی، بدون شک این همکاریها افزایش خواهد یافت .
رعنا ذاکری یک از دانشجویان مقطع کارشناسیارشد رشتهی مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی است که در حال گذراندن درس "ایمنی و ترافیک" در ترم جاری است، در خصوص این درس اظهار کرد: این درس برای بنده بسیار مفید بوده و امیدوارم که این درس به صورت توجیهی در مقاطع دیگر نیز تدریس شود .
وی افزود: این موضوع زمینهای را ایجاد میکند تا افراد بتوانند این آموختهها را هرچند اندک به جامعه تزریق کنند؛ چرا که به صورت رسمی و یا حتی عرفی چنین موضوعی چه در جامعه و چه در بطن خانواده تاکنون به صورت جدی تعلیم داده نشده و نیاز است که به این بخش توجه شود .
مهدیه کیکاووسی نیز یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشتهی اپیدمیولوژی است که در حال گذراندن درس "ایمنی و ترافیک" میباشد، این دانشجو در خصوص این درس بیان کرد: در این درس محتوایی ارائه میشود که همهی افراد جامعه به نوعی با آن به طور روزانه سرو کار دارند .
وی با تاکید بر اینکه مسائل ارائه شده در این درس کاملا کاربردی هستند، اظهار کرد: تاکنون بساری از درسهای عمومی را در دانشگاه گذراندهایم که شاید همانند درس ترافیک لازم نبودند؛ از این رو ایجاد چنین درسهایی که انسان در زندگی شخصی با انها سرو کار دارند بسیار مهم و تاثیرگذار است .
گفتنی است؛ روز دوشنبه، 26 مهر ماه طی آیینی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از درس "ایمنی و ترافیک" رونمایی شد