به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکترمحمدحسین صومی در دومین گردهمایی روسای شبکههای بهداشت درمان، روسا و مدیران مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستانها اظهار کرد: با وجود همهی مشکلات مالی متعدد هنوز هم اعتقادمان بر این است که طرح تحول نظام سلامت باعث بهبود و پیشرفت نظام سلامت کشور شده است
وی افزود: اطلاعات نادرست موجب قضاوتهای بسیاری در این سیستم شده است و باید با آگاهی با متخلفان در هر حوزهای برخورد شود. معتقدم دلیل اصلی مشکلات پیش آمده استفاده از نیروهایی است که توان اجرایی بالایی ندارند.
وی با اشاره به میزان مطالبات از بیمه گفت: تا امروز 827 میلیارد تومان از بیمه مطالبه داریم و همچنین 170 میلیارد سند ثبت نشده نیز وجود دارد و تا به امروز اسناد مالی سال گذشته را به دلیل عدم نقدینگی و یا کوتاهی برخی نتوانستهایم ارائه کنیم
صومی بیان کرد: بیمهی سلامت نیز 150 میلیارد تومان بدهی دارد و امید است تا مشکلات مالی با جابجایی منابع مالی و نه از طریق اوراق قرضی، حل شود. بدهکارها برای پرداخت بدهیهایشان تا خرداد و تیر سال آتی قول دادهاند.
وی افزود: اعتبارات سال 96 نسبت به سال جاری بهتر است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، اعتبارات در حوزهی آموزش نیز بسیار بهتر از امسال خواهد بود.
وی با اشاره به وجود کمبودهایی در حوزهی درمان و تجهیزات پزشکی، گفت: باید پذیرفت که از نظر تجهیزات ، آزمایشگاهی و آموزشی جای پیشرفت بسیار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: سرو سامان بخشیدن به کارها و پروژههای عمرانی از جمله مورادی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر نیز 200 پروژه عمرانی در حال اجرا است.
وی بیان کرد: پس از اجرای طرح تحول، وضعیت بیمارستانها از نظر درمانی و آموزشی و همچنین برخورد کادر بیمارستان با بیماران بهبود یافته است و مردم بصیر و آگاه ما نیز هم نکات مثبت و هم نکات منفی را به ما گوشزد میکنند و ما را در جبران نواقص و کمبودها یاری میکنند.
وی خاطرنشان کرد: به آینده خوشبینانه مینگریم و امید است تا همگی با همکاری و دادن اطلاعات درست در صدد حل مشکلات برآییم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم ضمن سخنانی گفت: برخلاف نسل قبلی اعتبارات، اعتباربخشی جدید متوجه رئیس بیمارستانها و بخش فنی آن است.
وی با اشاره به وظایف عمده در معاونت درمان گفت: معاونت درمان تبریز از جمله مراکزی است که حسابدار و پشتیبان امور مالی ندارد و از این رو مشکلات متعددی را متوجه این سیستم کرده است. ولی در صورتی که مسائل مالی حل شوند، مسائل کیفی همچنان به تاثیر خود ادامه خواهد داد.
وی تاکید کرد: بخش اعتباربخشی به اورژانسها و بیمارستانها از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ضرورت دارد تغییرات بنیادی در حوزهی اعتبارات، هر سه سال یک بار اعمال شود.
وی با اشاره به اینکه بیمارستانهای ما فاصلهی زیادی با بیمارستانهای درجه یک ندارند، گفت: همکاری و تعامل و همسو بودن اهداف از رموز موفقیت مراکز درمانی بوده است و ما نیز با اهتمام بیشتر میتواینم به جایگاهی بالاتر از درجه یک بودن نیز برسیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به خطاهای پزشکی، اظهار کرد: پنهان کردن حقیقت در بروز خطاهای پزشکی و عدم گزارش آن از جمله فرهنگهای غلطی است که بر جوامع بیمارستانی ما حاکم شده است و البته برخورد نادرست با خاطیان نیز در این میان بیتاثیر نیست.
وی افزود: مراکز بیمارستانی موظف هستند، هر گونه خطای پزشکی را به ظرف مدت 24 ساعت گزارش کنند و با تکیه بر راهکارهای ارائه شده برای کاهش خطا و مدیریت درست آن به وظیفهی خود به درستی عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: پزشکان مقیم و غیر مقیم همگی موظف هستند تا ساعات کاری خود را تکمیل کنند و در خدمترسانی به بیماران کوتاهی نکنند و طرح یک ماههی خود را طبق مقررات تعیین شده کامل کنند.
وی افزود: ویزیت شش بیمار در هر ساعت برای روانپزشکان و هشت بیمار برای سایر پزشکان، استاندارد است و اگر غیر از این باشد تمامی تعادلات به هم میخورد و باید در راستای ارتقای خدمات ویزیت تلاش بیشتری کرد.
معاون توسعهی مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریزهم ضمن سخنانی تاکید کرد: عمدهترین مشکل در این حوزه، مشکل مالی و کمبود اعتبار نیست؛ بلکه کمبود نیروی انسانی کارآمد و خبره از دغدغههای اصلی به شمار میرود.
وی افزود: در طی چند سال گذشته، مشکلات مالی سایر جوانب را تحت تاثیر قرار داده است و امید است تا با پیشروی برنامهمدار در جهت حل این مسایل اقدام شود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مشکلات در طول چندین سال روی هم تلنبار شدهاند؛ فلذا حل آن در کوتاه مدت امکانپذیر نیست.
دینوری با بیان اینکه برنامهریزی برای سال آتی از ماه پیش انجام شده است، گفت: برنامهمحور بودن و پیش رفتن طبق استاندارهای تعیین شده در این برنامه از جمله اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: آییننامهی اجرایی پروندهی بالینی و مالی بیماران یک دفترچهی 22 صفحهای بوده که برای تنظیم آن یک سال وقت صرف شده است.
وی اظهار کرد: این آییننامه باید به عنوان دستور عملی استاندارد در بیمارستانها و دانشگاه علوم پزشکی مورد استفادهی همگان قرار گیرد.
دینوری خاطرنشان کرد: برنامهی آموزشی این آیین نامه دو روز برای بیمارستانهای شهید مدنی و امام رضا (ع) و در یک روز برای سایر مراکز درمانی اجرا خواهد شد.
گفتنی است دومین گردهمایی روسای شبکه های بهداشت و درمان و مدیران مراکز آموزش درمانی و بیمارستانها به همت معاونت توسعهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در مرکز کشوری مدیریت سلامت در تبریز برگزار شد.