"موانع پژوهش دانشجویی" عنوان کتابی است که توسط دانشجوی دوره کارشناسی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با همکاری دکتر حسین مازوچیان پژوهشگر برجسته کشور تالیف شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نقل از مفدا بهزاد یوسفی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: پرداختن به موانع موجود بر سر راه تحقیق و پژوهش دانشجویی، مستلزم پذیرفتن این گزاره است که دانشجوی علوم پزشکی نیازمند تحقیق و پژوهش به معنای کلاسیک آن است و جزو جدایی ناپذیر دانشجو در گروه پزشکی و پیش نیاز یادگیری دروس ضروری تعریف شده برای اوست.
"موانع پژوهش دانشجویی" عنوان کتابی است که توسط دانشجوی دوره کارشناسی رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با همکاری دکتر حسین مازوچیان پژوهشگر برجسته کشور تالیف شده است.
بهزاد یوسفی پژوهشگر برجسته کشور در سال ۹۶، مدیر برتر فناوری، کارآفرینی و تحقیقات دانشجویی در سال ۹۵، پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۹۴ در دومین جشنواره پژوهشی و برترین فعال آموزشی کارآفرینی و تحقیقات دانشجویی در سال ۹۵ است. این دانشجوی پژوهشگر در گفتگویی با مفدا درباره روند تالیف کتاب، محتوای کتاب، فرهنگ تحقیق و مشکلات پیش روی پژوهش دانشجویی سخن گفته است.
وی با اشاره به اینکه کتاب درباره فرهنگ تحقیق و مشکلات پیش روی دانشجویان علوم پزشکی در زمینه پژوهش است، توضیح داد: این کتاب با مقدمه و طرح مساله درباره چرایی انجام کار تحقیقاتی آغاز میشود و در ادامه به تشریح انواع موانع پژوهشهای دانشجویی میپردازد و دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی درباره پژوهش را مطرح میکند. در بخشی از این کتاب همچنین به کمیته تحقیقات دانشجویی اشاره شده و متد تالیف کتاب نیز شرح داده شده است.
این دانشجوی فعال که سال گذشته دبیر همتایاران سلامت روان دانشگاه نیز بوده است، درباره موانع پژوهشی که در کتاب به آنها اشاره شده گفت: تک تک موانع پژوهشی را در این کتاب به صورت جداگانه بررسی کردهایم. این موانع عبارتند از موانع پژوهشی سازمانی اداری، موانع پژوهشی سازمانی غیر اداری، موانع مهارتی و موانع انگیزشی پژوهش که مربوط به حیطه فردی هستند. این چهار مانع را به صورت کامل بررسی کردهایم و در نهایت نتیجه گیری کرده و پیشنهاد ارائه دادهایم.
این دانشجوی علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: پرداختن به موانع موجود بر سر راه تحقیق و پژوهش دانشجویی، مستلزم پذیرفتن این گزاره است که دانشجوی علوم پزشکی نیازمند تحقیق و پژوهش به معنای کلاسیک آن است و جزو جدایی ناپذیر دانشجو در گروه پزشکی و پیش نیاز یادگیری دروس ضروری تعریف شده برای اوست.
یوسفی با ذکر این مطلب که این کتاب بر اساس یک پایان نامه دانشجویی تالیف شده است، اظهار کرد: پایان نامه دانشجویی دکتر مازوچیان را با همکاری یکدیگر نوشتیم و در آن از منابع فارسی و انگلیسی بسیاری استفاده کردهایم. دو سال بر روی آن کار کردیم و حاصل را نیز در قالب این کتاب منتشر کردهایم.
وی که تا کنون شش مقاله ژورنالی و بیش از ۲۰ مقاله کنفرانسی در زمینه اپیدمیولوژی، سرطان و اماس ارائه داده است، درباره انگیزه تالیف این کتاب گفت: مدت چهار سال در کمیته تحقیقات دانشجویی با دکتر مازوچیان فعالیت میکردیم و در این مدت مشکلات زیادی داشتیم، در آن زمان دغدغه ما این بود که مانع کار پژوهشی و بروز این همه مشکلات در این راه چیست. به این فکر افتادیم که این مساله را مطالعه کنیم و در قالب پایان نامه دانشجویی دکتر مازوچیان روی این مساله کار کردیم که ببینیم مشکل کجاست.
یوسفی در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین هدف از نگارش این کتاب بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص تحقیق و پژوهش، با تاکید بر موانع موجود بود که به تفکیک وجود تجربه کار تحقیقاتی به مقایسه دیدگاه این افراد پرداخته شده است. امیدواریم دانشجویان، با پی بردن به این موانع و مشکلات، راه حلها و پیشنهاداتی در حد توان خود برای حل این موانع ارائه کنند.
این دانشجو که مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه دبیر نیز هست و موفق به کسب شش مقام در جشنواره تیتر۱۰ شده، در ادامه درباره فروش و انتشار کتاب گفت: کتاب در ۱۰۰۰ نسخه چاپ میشود و تا کنون ۸۰۰ نسخه آن پیش فروش شده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. قرار است این کتاب به مناسبت هفته پژوهش و در اختتامیه اولین استارتاپ فرهنگی کشور که از سوی کانون کاف دانشگاه برگزار میشود، رونمایی شود.
عدهای به پژوهش مثل یک اژدهای مهارنشدنی نگاه میکنند. در حالی که کار پژوهشی اصلا سخت نیست. دانشجوها با اعتماد به نفس و اتکاء به خودشان خیلی کارها میتوانند، انجام دهند. خیلیها به من گفتند دنبال کار پژوهشی نرو اما من رفتم و موفق شدم
وی درباره درباره تامین هزینههای انتشار کتاب توضیح داد: اغلب استارتاپها در زمینههای فناوری و مهندسی اجرا میشوند ما برای اولین بار در کانون کاف پیشنهاد استارتاپ فرهنگی را مطرح کرده و این زمینه را فراهم کردیم که فناوری و فرهنگ در کنار یکدیگر قرار گیرند. استارتاپ هر کاری است که به صورت سریع و دقیق انجام شود و ما در کانون کاف که یک کانون درآمد زاست، به دنبال این هستیم که کارهای فرهنگی را به شکل استارتاپی انجام دهیم و در زمینههایی از جمله تالیف کتاب، ترجمه، تولید فیلم و حتی تولید قارچ نیز فعالیت میکنیم و درآمدزایی داریم. ما در کانون کاف تا کنون هیچ هزینهای از دانشگاه دریافت نکردهایم. هزینه چاپ این کتاب نیز از محل فعالیتهای قبلی کانون تامین شده است.
یوسفی که عضو هیات موسس کانون کاف بوده است، با اشاره به اینکه پول حاصل از فروش کتاب صرف فعالیتهای بعدی کانون خواهد شد، اضافه کرد: هزینه انتشار این کتاب حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده که از فعالیتهای قبلی آن را پرداخت کردهایم و با پیش فروشی که داشتیم این پول با مبلغ کمی سود بازمیگردد و منبعی برای فعالیتهای بعدی کانون خواهد شد. ما در کانون کاف یک چرخه پولی ایجاد کردهایم به این ترتیب که کارها را با یک سرمایه انجام میدهیم و از پول حاصل از آن فعالیت و سود کمی که به دست میآید برای برنامههای بعدی هزینه میکنیم. حدود یک ماه پیش یک همایش هزار و ۵۰۰ نفری داشتیم و برای استارتاپ نیز حق ثبت نام دریافت کردیم، بنابراین برای چاپ کتاب دغدغه مالی نداشتیم و از دانشگاه هم هزینهای دریافت نکردیم.
این دانشجوی فعال در ادامه پیشنهاد داد: کانونهای دانشجویی و کمیتههای تحقیقات دانشجویی دیگر دانشگاههای علوم پزشکی پزشکی نیز میتوانند این کتاب را تهیه کنند. این کتاب در ۶۰ صفحه و به قیمت روی جلد ۱۵ هزار تومان است و البته به قیمت ۱۰ هزار تومان پیش فروش میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی نگاهها به کار پژوهشی نگاه مثبتی نیست، اظهار داشت: عدهای به پژوهش مثل یک اژدهای مهارنشدنی نگاه میکنند. در حالی که کار پژوهشی اصلا سخت نیست، دانشجوها با اعتماد به نفس و اتکاء به خودشان خیلی کارها میتوانند، انجام دهند. خیلیها به من گفتند دنبال کار پژوهشی نرو اما من رفتم و موفق شدم.
یوسفی در پایان اضافه کرد: البته این واقعیت را نمیتوان منکر شد که در صورت دخول به ورطه پژوهش بلافاصله مشکلات و موانعی در پیش روی دانشجو قرار میگیرد که نه تنها فرایند اجرای تحقیق را برای وی دشوار میسازد، بلکه به عنوان سدی مانع به سرانجام رساندن آن پروژه و شروع پروژه های دیگر نیز خواهند بود؛ و همین مشکلات است که منجر به ایجاد هراس در دانشجویانی میشوند که هنوز پای در عرصه پژوهش ننهادهاند.