به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز: دکتر باقر لاریجانی در این آیین با بیان اینکه آموزش مبتنی بر شواهد نیاز امروز ما در حوزه های آموزشی ماست بر آموختن مدیریت مبتنی بر شواهد توسط مدیران حوزه سلامت تاکید کرد...
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آیین افتتاحیه مرکز همکار شبکه بینالمللی مرور نظاممند و ترجمان دانش استرالیا و ایران با حضور دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.
دکتر باقر لاریجانی در این آیین با بیان اینکه آموزش مبتنی بر شواهد نیاز امروز ما در حوزه های آموزشی است، بر آموختن مدیریت مبتنی بر شواهد توسط مدیران حوزه سلامت تاکید کرد.
وی افزود: تحقیقات صورت گرفته در پزشکی مبتنی بر شواهد فقط به آموزش پزشکی ربط ندارد و می تواند در نگاه مدیریت حوزه پزشکی و سایر حوزه های سلامت هم جایگاه خیلی خوبی داشته باشد؛ می توان بحث تصمیم گیری مبتنی بر شواهد را به فلسفه اضافه نمود و به اصول فلسفی خوبی دست یافت و به مفهوم عینی فلسفه ی پزشکی نزدیک شد .
وی در ادامه عنوان کرد: لینک های بین المللی اسانید برای سیستم مفید هستند چون باعث می شود توان مجموعه شما را بهتر بشناسند و به واسطه آن باعث بهتر شدن ارتباطات شما می گردد ؛ ولی این ارتباطات از نظر دسترسی به اطلاعات و علوم ، اهمیت حیاتی ندارند چون امروزه سطح دسترسی ما به علوم دنیا کم نیست. مهم این است که چه داده ای را انتخاب کنیم و این همان هنری است که در "Evidence based" می توانیم به آن دست یابیم، شایسته است در بین حجم اطلاعات منتشر شده ، در موضوعی وقت و هزینه صرف شده و بروز رسانی صورت گیرد ، که بتوانیم در عمل و “Practice" از آن استفاده کنیم و این نوسازی یک "management" درست را به ما تحویل دهد.
دکتر لاریجانی تشریح کرد: اگر مدیران حوزه سلامت هم مدیریت مبتنی بر شواهد را بیاموزند، می تواند به آنها کمک کند که چگونه بامنابع محدود مراقبتهای بهداشتی درمانی را مدیریت کنند واین نیازمند آن است که علم”EBM” را بیاموزند . معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد؛ مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد ایران یکی از مراکز تاثیرگذار در این موضوع است و برای گسترش کمک های لازم صورت خواهد گرفت. چون معتقدیم این مرکز ملی می تواند تاثیرگذار باشد، لذا امیدواریم با تلاش همکاران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعال در این مرکز ملی بحث ”EBM” را گسترش دهیم .
وی افزود: موضوع دیگر در مقوله آموزش این است که یاد بگیریم ، وقتی علمی را منتقل می کنیم، پس زمینه ی فرهنگی موجود در متن جامعه را نیز در نظر بگیریم تا این آموزه ها مطابق فرهنگ بومی و نهادینه شده باشد. در این صورت تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت و اینجاست که می توان حرف های تازه زیادی برای گفتن داشت.
دکتر لاریجانی در تبیین اهمیت ”EBM” گفت: باید به فکر فلوشیپ های ”EBM” در رشته های مختلف حوزه سلامت باشیم که از بخش تخصصی خود در این دوره حضور یافته و با دانشی که در این مرکز در اختیارشان گذاشته خواهد شد ، بعد از پایان دوره در بخش تخصصی خودشان تاثیرگذار باشند و باعث تعالی حوزه کاری و تخصصی خویش گردند.
وی در آخر با تشکر از ریاست، معاونین، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه های مختلف خود پویایی، روح زندگی و بالندگی دارد و این پویایی امر کاملا مشهودی است. فعالیت های علمی و تحقیقاتی متعهدانه شما چراغ پرفروغیست که با انگیزه و علاقه آن را در دانشگاه روشن نگه داشته اید