دکتر صومی : وظیفه ودغدغه اصلی ما باید کیفیت درمان باشد
روز سه شنبه ششم شهریور ماه نودو هفت جلسه هم اندیشی با اصحاب سلامت استان و اصحاب رسانه با حضور مهندس طاهر موهبتی رئیس هیات مدیره ومدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران به همراه هیات همراه ، دکتر صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ودکتر وحید مجیدی مدیر کل بیمه سلامت استان آذربایجانشرقی در سالن کنفرانس حوزه ریاست برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، طاهر موهبتی رئیس هیئت مدیره بیمه سلامت ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هم اندیشی با اصحاب سلامت ورسانه استان آذربایجانشرقی گفت: مهمترین هدف سازمان بیمه سلامت این است که پرداختهای سازمان را نظم داده وبروز کنیم این امر میسر نمی شود مگر با کاهش هزینه ها و مصارف از یکسو و افزایش منابع از سوی دیگر.
وی همپوشانی بیمه ها را یکی از دغدغه های سازمان دانسته و افزود: چند میلیون نفر همزمان هم از خدمات بیمه سلامت و هم از خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده می کنند که در این مدت توانستیم حدود دو میلیون نفر بیمه شده را رفع همپوشانی کنیم.
موهبتی تاکید کرد: با همکاری بیمارستان ها افرادی که در آن واحد از هر دو بیمه استفاده می کنند، طی پذیرش در بیمارستان ها شناسایی و رفع همپوشانی می شوند. البته با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، می توان از همپوشانی بیمه ای جلوگیری کرد.
مهندس موهبتی گفت: برای عبور از چالشها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شده و از زیان انباشته جلوگیری کنیم.
وی گفت: نبود ریشه متوازن منابع و مصارف، نبود تامین منابع مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف از زمان شروع طرح بیمه رایگان، همپوشانی، تصویب طرح های کارشناسی نشده و تحمیل آن به سازمان از مشکلات اساسی است.
موهبتی، یکی از اولویت های سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ را استقرار سازمان الکترونیک دانست و گفت: تدوین راهنماهای بالینی در راستای مدیریت هزینه های سلامت، یکی دیگر از اولویت های بیمه سلامت است.
طاهر موهبتی تاکید کرد: خط قرمز ما اقشار فقیر و کم بضاعت جامعه هستند. وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، قانونگذار به بیمه ها تکلیف کرده است تا هزینه سلامت از جیب مردم به
25 درصد کاهش یابد، افزود: رویکرد کشور، دولت و وزارت بهداشت این است که بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد.
موهبتی، مهمترین برنامه سازمان را استقرار سامانه الکترونیک اعلام کرد و افزود: هر اقدامی در سازمان به نحوی با بحث آی تی ارتباط پیدا می کند. سازمان نیز در این راستا برای نخستین بار اقدام به استقرار " سامانه تأئید خدمات" کرده است که از اول مهر ماه سال جاری شروع به کار می کند و سیستم کنترل و نظارت با این سامانه به طور مؤثرتری مدیریت خواهد شد.
دکتر صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست هیئت مدیره بیمه سلامت کشور با اصحاب حوزه سلامت ورسانه آذربایجانشرقی گفت: آنچه از مجموعه بیمه ها و به خصوص بیمه سلامت انتظار می رود، تسهیل ارائه خدمات است. وظیفه و دغدغه ما باید کیفیت درمان باشد و تمام تلاش خود را برای میسر شدن این مهم انجام دهیم.
دکتر محمد حسین صومی با بیان اینکه ما با آگاهی از این امر که با چه صندوقی قرار است به مردم خدمت رسانی کنیم، افزود: باید با توجه به مجموعه منابعی که در کشور وجود دارد، انتظارات خود را باید تنظیم کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر ضرورت استقرار کامل سیستم پزشک خانواده، نظام ارجاع و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت تاکید کرد.
وی با ابراز خرسندی از تعامل و ارتباط دو سویه وزارت بهداشت درمان و سازمان بیمه سلامت کشور، اظهار کرد: شرایط فعلی زمینه امکان تامین مطالبات متعدد بخش درمانی از بیمه را هم فراهم آورده است .وی با بیان اینکه 70 درصد از مطالبات بخش درمان پرداخته شده است را یک گام موثر ومهم در تقویت عملی سیاست های درمان کشور ورویکرد ارتقاء خدمات درمانی وبیمه ای دانست
دکتر سعید پناهی رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان در نشست مشترک مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور با اصحاب حوزه سلامت اذربایجان شرقی گفت: باید بیمه سیستم درستی برای کنترل، نسخه نویسی و شیوه های تشخیصی پزشکان داشته باشد تا از تحمیل هزینه بسیار زیادی که برای سازمان بیمه سلامت کشورایجاد می شود جلوگیری کند
وی خواستار حذف دفترچه بیمه در روند تشخیصی و تجویز دارو شد
عزت اله گل علیزاده قائم مقام مدیر عامل بیمه سلامت در امور استانها در این جلسه عنوان کرد: سیاست کاری سازمان بیمه سلامت تعامل نزدیک سازمان بیمه سلامت و جامعه پزشکی و اهتمام بر پرداخت مطالبات است.
وی هدف از برنامه سفر های استانی را تعامل نزدیک و رو در رو با اصحاب حوزه سلامت دانسته و افزود: نشستن پای صحبت های جامعه پزشکی و اشنایی با چالش های آنها سیاست کاری جدی هیئت مدیره بیمه سلامت است.
قائم مقام مدیر عامل بیمه سلامت کشور تاکید کرد: تبادل نقطه نظرات بین بیمه سلامت و شرکای کاری راهگشایی رسیدن به ارمانهای بلند سازمان در ارایه بهتر خدمات به بیمه شدگان خواهد بود.
عزت اله گل علیزاده دیدار با مسئولین ارشد استانی را برای انتقال نقاط ضعف وقوت و بهبود روابط کاری با بیمه سلامت از دیگر اهدا ف و برنامه پیش بینی شده در سفرهای استانی عنوان کرد.
عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت تاکید کرد : سیاست کاری سازمان برای سال جاری اهتمام جدی بر پرداخت منظم مطالبات است.
دکتر وحید مجیدی مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در این نشست ضمن خوشامد گویی به حاضرین در جلسه گزارشی از بیمه سلامت استان آذربایجانشرقی ارائه داد.
وی با بیان اینکه چهار میلیون نفر جمعیت در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: از این تعداد دو میلیون و
200 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستندکه تقریبا
53 درصد جمعیت را شامل می شود.
دکتر وحید مجیدی در ادامه با اشاره به اینکه
66 دفتر پیشخوان بیمه سلامت در استان مشغول فعالیت هستند، افزود: سعی کرده ایم دفاتر به صورت مناسب در سراسر استان مستقر شود و حتی در دورترین نقاط هم قابل دسترسی باشد.
مجیدی با تاکید بر اهمیت بحث "آی تی" گفت: به طور قطع طی چند سال اخیر، توسعه بحث آی تی به اندازه چند ماهه اخیر مورد توجه قرار نگرفته بود و امید است با این روند توسعه، شاهد بهبود روند ارائه خدمات بهینه به مردم باشیم.
وی در خاتمه گفت: در راستای تعامل سازنده با مؤسسات، بایستی نقطه نظرات آنها را شنیده و در سیاستگذاری ها اعمال کنیم.
در این جلسه از سه نفر از همکاران ، دکتر بهزاد سروران رئیس مرکز آموزشی ودرمانی طالقانی ودو نفر از همکاران دیگر به عنوان بیمه شده برتر بلحاظ رعایت شاخص های وصول به موقع حق بیمه گزار ، ارسال بموقع فایل شرکای کاری ، عدم وجود مشکل نظارتی بیمه شده ، کمترین میزان صدور وتعویض دفترچه وتحمیل کمترین هزینه به سازمان بیمه با تقدیم لوح سپاسی تشکر وقدردانی شد.
در این نشست به کلیه سوالات شفاهی وکتبی مطرح شده از سوی خبرنگاران مهندس طاهر موهبتی رئیس هیات مدیره ومدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ودکتر صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پاسخهای لازم را ارائه دادند