با توجه به فرارسیدن نوروز و افزایش مسافرتهایی نوروزی از یکسو و نیز نیاز به خرید مایحتاج نوروزی شهروندان در کلیه نقاط استان آذربایجانشرقی و دریافت انواع خدمات که به سلامت و بهداشت عمومی جامعه مربوط میگردد، گروه مهندسی بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس رسالت سلامت محور خود ، اقدام به برقراری کشیک های نوروزی با هدف تامین سلامت آحاد جامعه از روز 20 اسفند ماه 1397 لغایت 20 فروردین 1398 نموده است که در آن فعالیتهای بازرسی و نظارت بر نحوه صحیح ارائه خدمات از جمله محلهای عرضه انواع مواد غذایی و نیز اماکن عمومی ارائه دهنده خدمات مرتبط با بهداشت و سلامتی نظیر آرایشگاهها و هتل ها و مراکز اقامتی ... کنترل سلامت آب آشامیدنی شهری و روستایی بهمراه فعالیتهای آموزشی با توزیع بروشورهای حاوی توصیه های مفید بهداشتی انجام میگیرد.
جهت دستیابی به نتایج هر چه بهتر در این زمینه ها، هماهنگیهایی با سایر سازمانهای مرتبط با سلامت از جمله دامپزشکی، صنعت معدن و تجارت ، تعزیرات ، شهرداریها و سایر ارگانهای همسو با سلامت در بازه زمانی قبل و حین طرح به تعداد 73 جلسه مشترک در سطح استان اتفاق افتاده که نتیجه آن اجرای 170 مورد بازرسی مشترک با هدف ارتقای بهداشت و سلامتی عمومی در جامعه بوده است که نتیجه آن تعطیلی 35 مورد محل های غیر بهداشتی و معرفی متخلفین به مراجع قضایی به تعداد 94 مورد بوده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان، آذربایجانشرقی با دارا بودن 102 اکیپ بازرسی در صبح و 22 اکیپ در بعد از ظهر و ساعات شبانگاهی ، در 15 روز منتهی به اجرای طرح در سطح استان تعداد تقریبی 12000 مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، 3000 مورد اماکن عمومی حساس، 1500 مورد اماکن بین راهی، و 450 مورد شبکه آبرسانی مورد بازدید و کنترل بهداشتی قرار گرفته اند.
تعداد 20000مورد بازرسی بهمراه سنجش عوامل آلوده کننده و کنترلی با دستگاههای پرتابل انجام گرفته و تعداد 320 مورد نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک به فساد و آلودگی بعمل آمده است که در این میان بالغ بر یک و نیم تن مواد غذایی غیر قابل مصرف از چرخه مصرف مردم خارج و معدوم گردیده است. تعداد 225 مورد شکایت بهداشتی توسط سامانه 190 کشوری و گزارشات مردمی دریافت و مورد بررسی و بازرسی تا حصول نتیجه مطلوب قرار گرفته است
گفتنی است سامانه ارتباطات مردمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با شماره مستقیم 190 آماده دریافت و پاسخگویی به شکایات مردمی در زمینه های مختلف از جمله فوریتهای بهداشتی میباشد که کلیه افراد در مناطق شهری و روستایی میتوانند بصورت شبانه روزی شکایات مرتبط با بهداشت و سلامتی را با این سامانه در میان گذارند.