دبیر کمیته علمی پژوهشی مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بيان اينكه اين كارگاه با هدف آشنايي گروه پرستاری و مامایی با مقوله پژوهشگري برگزار مي شود، اظهار داشت گروه پرستاری و مامایی در محل فعاليت خود با كلي داده ها مواجه هستند كه اين داده ها از ارزش زيادي برخوردار است و اين داده ها شامل تمامي اطلاعات بيماران و سيستم بيمارستان مي شود كه فعالان اين حوزه با يادگيري اصولي و علمي مقاله نويسي مي توانند با استفاده از داده ها اقدام به پژوهش كرده و نتايج پژوهش خود را در قالب مقاله منتشر كنند.
محمد ارشدي همچنين در ادامه با بيان اينكه هدف اصلي از برگزاري كارگاه مقاله نويسي مقدماتي براي گروه پرستاری و مامایی آشنايي آنها با اصول علمي مقاله نويسي است، افزود: در سال هاي اخير مراكز پژوهش در داخل بيمارستان ها ايجاد شده است و پژوهشگران نسبت به فعاليت بيمارستان محل خدمت خود مي توانند اقدام به تهيه و توليد پژوهش هاي مورد نياز كنند و ما براي اينكه گروه پرستاری و مامایی نيز در حوزه پژوهشگري فعاليت خود را آغاز كنند اقدام به برگزاري كارگاه هاي روش تحقيق و مقاله نويسي كرده ايم تا شركت كنندگان اين دوره با اصول علمي مقاله نويسي آشنا شده و در بخش پژوهش بيمارستان خود آموخته هايشان را كاربردي كنند.
وي از تداوم برگزاري كارگاه هاي روش تحقيق و مقاله نويسي در سال هاي آينده خبر داد و افزود: برگزاري اين كارگاه ها قرار است هر سال براي علاقه مندان گروه پرستاری و مامایی استان برگزار شود تا شركت كنندگان اين جلسه با استفاده از اطلاعات در دسترس خود اقدام به مقاله نويسي كنند و در بخش پژوهش محل فعاليت خود نيز فعال باشند.
دبیر کمیته علمی پژوهشی مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تعداد دوره هاي برگزار شده در زمينه مقاله نويسي برای گروه پرستاری و مامایی، گفت: ما به علت محدوديت مكاني و آموزشي برگزاري اين دوره ها را به چهار بخش تقسيم كرده ايم و این کارگاه ها دیروز به اتمام رسیده و حدود 120 نفر از همکاران در زمینه پژوهش توانمندی های لازم را دریافت کردند.
ارشدي با بيان اينكه اصلي ترين مشكلات گروه پرستاری و مامایی كمبود زمان آنهاست و اكثر علاقه مندان به اين علت نمي توانند در اين كارگاه هاي پژوهشي شركت كنند، اضافه كرد: كارگاه هاي مقاله نويسي دوره هاي موفقيت آميزي است كه به افرادي كه در حوزه هاي پژوهش احساس نياز مي كنند خدمات آموزشي و اصول علمي ارايه مي كند و در حال حاضر نيز با وجود محدوديت مكاني استقبال شركت كنندگان بيش از ظرفيت است.
وي همچنين در ادامه با بيان اينكه در حوزه پژوهش گروه پرستاری و مامایی به خصوص پرستاران خلاء وجود دارد، اظهار داشت: در حوزه هاي علوم پزشكي سالهاست كه فعاليت هاي پژوهشي انجام مي شود، اما در بخش پژوهش حوزه پيراپزشكي خلاءهايي وجود دارد و علت امر نيز عدم آشنايي فعالان اين حوزه با پژوهش و فقدان وقت كاري است كه برگزاري اين كارگاه ها خلاء ها را حل و جبران مي كند.
ارشدي تصريح كرد: شركت كنندگان در كارگاه هاي روش تحقيق و مقاله نويسي از پنج امتياز آموزشي كه معادل 10 ساعت آموزش ضمن خدمت است، بهره مند مي شوند.
پرستاران در كنار پژوهشگري گزارش عملكرد محل فعاليت را نيز مي توانند ارايه كنند
عضو كميته علمی پژوهشی مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشكي تبريز و مدرس نخستين كارگاه مقاله نويسي مقدماتي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بيان اينكه هدف از برگزاري اين كارگاه ها آشنايي پرستاران شركت كننده با مقاله نويسي و كاربردي كردن آموخته هاي آنها در حوزه پژوهشگري است، اظهار داشت: ما در بيمارستان هاي فعاليت هاي زيادي انجام مي دهيم، اما با در دست داشتن داده ها و اطلاعات كافي اقدام به مقاله نويسي و يا پژوهشگري نمي كنيم.
لعيا محبي همچنين در ادامه با اشاره به مزاياي آموزش مقاله نويسي پرستاران، افزود: با يادگيري مقاله نويسي پرستاران مي توانند در كنار ارايه گزارش عملكرد محل فعاليت خود اقدام به مقاله نويسي و پژوهش كنند.
وي خاطرنشان كرد: ما در كنار برگزاري كارگاه هاي آموزشي به صورت تئوري كارگروه هايي نيز تشكيل مي دهيم تا افراد آموخته هاي خود را در اين كارگروه ها عملي و كاربردي كنند.
گفتني است كارگاه مقاله نويسي مقدماتي در سالن كنفرانس بيمارستان امام رضا تبريز با حضور اساتيد و پرستاران تبريز و شهرستان هاي تابعه برگزار شد.