برچسب اصالت و سلامت کالا برای اقلام آرایشی و بهداشتی
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، کشور ما یکی از رکوردداران مصرف لوازم آرایشی در جهان نامیده می شود، بخش عمده ای از این مواد: قاچاق، تقلبی، جعلی و غیراستاندارد هستند. فروش محصولات آرایشی تنها در خاورمیانه طی سه سال اخیر بیش از 22% رشد یافته است. هرچند کنترلها در سالهای اخیر برای جلوگیری از تولید، واردات و فروش محصولات تقلبی آرایشی، تشدید شده اما همچنان این اقلام در بازار مشاهده می شود بنابراین خود مردم باید بیشترین دقتنظر را داشته باشند و از مصرف اینگونه محصولات اجتناب کنند .
یکی از مهمترین روشهایی که می تواند در کنترل و کاهش قاچاق اینگونه کالاها در کشور و جلوگیری از عرضه کالاهای تقلبی و جعلی به مردم در سطح عرضه کمک کند، نصب برچسب اصالت و سلامت بر روی کالاهای آرایشی بهداشتی و استفاده از سامانۀ جامع طرح شناسنامه دار نمودن کالا های آرایشی وبهداشتی می باشد .
طرح بررسی و کنترل اصالت و سلامت کالا اقدامی نوین در راستای مبارزه با قاچاق و تقلب می باشد که با بکارگیری توانمندی های عرصه فناوری اطلاعات توانسته گام موثری در ارتقاء سلامت جامعه بردارد. این طرح زیر نظر سازمان غذا و دارو ابتدا کار خود را با اقلام دارویی و مکمل ها آغاز نمود و پس از اجرای موفقیت آمیز طرح کلیه کالاهای وارداتی حوزه سلامت از جمله مواد و فرآورده های آرایشی ،بهداشتی به لیست محصولات مشمول طرح اضافه گردیدند .
یکی از مزایای مهم طرح برچسب اصالت و سلامت کالا این است که با توجه به اختصاصی بودن کد 16 رقمی برای هر قلم از محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی ، در صورت بروز مشکلات ناشی از استفاده محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی امکان پیگیری و رسیدگی موضوع بدلیل وجود مستندات و مدارک مربوط به کالای مورد نظر در سازمان غذا و دارو میسر خواهد بود. در زیر نمونه ای از برچسب اصالت و سلامت کالای قبلی و نمونه جدید آن را مشاهده می کنید. که صرفا برچسب جدید معتبر و قابل اطمینان می بلشد .
بر چسب جدید
|
برچسب قدیمی
|
برچسب تقلبی و نا معتبر
|
این نوع برچسب که درج آن از بهمن 1393 در نظام رهگیری و ردیابی فرآرده های سلامت شروع شده به بانک اطلاعاتی متمرکز سازمان غذا و دارو متصل و قابل پیگیری است. ترجیح و پیگیری این سازمان درج این نوع شناسهها بر روی همه فرآوردههای تولیدی و وارداتی بصورت پرینت در محل تولید است. این برچسب میبایست خوانا، با کیفیت، غیر قابل جداشدن و در محل مناسب روی جعبه نصب شده باشد. هر گونه ایراد و خطای احتمالی در این برچسبها، شناسههای آن یا سامانه های مربوطه در صورت گزارش، پیگیری و مرتفع میشود. |
الصاق این نوع برچسب از سال 89 شروع و از بهمن 93ممنوع شده است، لذا توزیع فراوردهای منقش به آن و تحویل به داروخانه ممنوع است. این برچسب قابلیت پیگیری متمرکز نداشته و فقط شرکت مجری مربوطه تا حدودی امکان پاسخگویی دارد. بعلت عدم اعتبار این برچسبها از شهریور ماه سال جاری بهتر است فراورده های منقش به آن در اولویت فروش و حذف از بازار قرار گیرند. |
این نوع برچسب که اخیرا در سطح بازار بویژه آرایشی و بهداشتی رایج شده است، و دارای بارکد QR و با پیامک پاسخگو میباشد. هیچ مجوزی از این سازمان نداشته و ندارد و هیچ فراورده رسمی مجاز به استفاده از آن نیست. لذا کلیه فرآورده های منقش به آن از نظر این سازمان قاچاق و غیر قابل توزیع و عرضه میباشند. |